Bethesda Softworks

تاریخچه شرکت بتسدا

Bethesda در سال 1986 توسط یک فرد آمریکایی به نام کریستفور ویوِر ابتدا به عنوان یک استودیو بازی‌سازی بنیان‌گذاری شد. در حال حاظر این استودیو توسط تاد هاوارد به عنوان تهیه کننده اجرایی و اشلی چنگ به عنوان کارگردان استودیو رهبری می شود . شرکت بتسدا در سال 2001 به عنوان اسپین آف واحد توسعه Bethesda Softworks تأسیس شد. کریستفور ویوِر ناشر و سازنده بازی‌های رایانه‌ای به حساب می آید که البته تمام بازی‌های ساخته استودیو را به طور اختصاصی منتشر می‌کرد. بتسدا در اوایل شکل خود از تیمی‌ کم‌تر از 10 نفر تشکیل شده بود. در 15 سال ابتدایی چون هم زمان امکان این وجود نداشت که هم بر روی پروژه های معماری کار کنند و هم بر روی گیم های مختلف، اونها فقط به ساخت و توزیع ویدیو گیم های کوچک اکتفا کرده بودند. اونها کم کم تحقق ایده ها و هدف های بزرگتری رو در برنامه کاریشون قرار دادند. برای رسیدن به این هدف باید محیطی محیا می‌شد که تمرکزش فقط بر روی توسعه و ساخت بازی می‌بود. به همین منظور در سال 2001 شرکت Bethesda Games Studios تاسیس و شروع به کار کرد از آن‌جایی که مدیران شرکت معتقد بودند بازی‌های ورزشی بیشترین میزان محبوبیت و به دنبال آن بیشترین شانس برای فروش بالا را دارند، تمرکز اولیه بتزدا به طور کامل بر روی ساخت شبیه‌ساز‌ فوتبال آمریکایی بود.

اواسط سال 2001 بود که شرکت مادر Bethesda Softworks، تصمیم گرفت که دو واحد عملیاتی Bethesda Softworks، توسعه و انتشار، باید از هم جدا شوند. متعاقباً، Bethesda Softworks انتشارات را حفظ کرد، در حالی که کارکنان توسعه به استودیوی تازه تأسیس بازی Bethesda منتقل شدند. در ابتدا،حدود 40 نفر داشت. بازی Gridiron اولین نسخه از این بازی‌ها (شبیه‌ساز‌ فوتبال) منتشر شد.اتفاقی خوش آید برای بتسدا، در آن زمان که به‌کارگیری حرفه‌ای فیزیک در بین بازی‌ها نادر بود، این شرکت این عمل را برآورده کرد و موجب تحسین منتقدان شد. همین موضوع باعث شد نظر غول بزرگ دنیای بازی، کمپانی معروف الکترونیک آرتز(EA Originals)، به شرکت بتسدا جلب شده و با پیشنهاد پشتیبانی مالی از روند ساخت این سری، حق نشر آن را به دست آورد. البته چند ماه پس از این قرارداد این هم‌کاری با متوقف کردن پروژه توسط الکترونیک آرتز به پایان رسید.

تا سال 2008، استودیوی بازیسازی Bethesda به عنوان یکی از برترین توسعه دهندگان صنعت در زمینه شهرت دنیای فانتزی مورد تحسین منتقدان قرار گرفت . Bethesda نقش منحصر به فردی را برای خود ایجاد کرده بود، «سال‌ها صرف ساخت RPGهای عظیم، جهان باز و تک‌نفره - به سختی یک ژانر پررونق در صنعت به طور کلی - به موفقیت بزرگی دست یافت، و یک ژانر رایانه شخصی را به یک چند پلتفرم گسترده تبدیل کرد. پس از موفقیت های متعددی که بتسدا در پروژه های گیم به دست آورده بود. در سال 2007، شرکت بتسدا درست حدس زدید؛ ایده ی ساخت نسخه ای متفاوت از Fallout همینجا بود که شکل گرفت. حق ساخت سری نقش‌آفرینی محبوب فالوت را از ناشر قبلی این سری یعنی کمپانی اینترپلی خریداری کرد. رخدادی که نهایتا به ساخت پنج نسخه جدید در این سری منجر شد. نخستین عنوان در این سری که به دست استودیو بتزدا توسعه داده شد فالوت 3 بود که با استقبال منتقدین روبرو شده و با فروش بالای خود به گسترش بتسدا کمک شایانی کرد.در سال 2008 به این نتیجه رسیدند و تصمیم گرفتند که با رعایت تمام اصول بازی سازی انحصاریشون، به موضوعات هیجان انگیزتر و پرمخاطب تری سر بزنند. اولین استودیو‌یی که توسط شرکت بتسدا خریداری شد استودیوی افسانه‌ای اید سافتور، خالق فرنچایز‌های انقلابی‌ای همچون دووم(Doom) و ولفنشتاین (Wolfenstein) بود که در سال 2009 کاملا تحت مالکیت بتسدا درآمد. پس از این و در سال 2010، سه استودیوی جدید به مالکیت بتسدا درآمدند. اولین نام در این لیست، استودیو فرانسوی آرکین است که به واسطه ساخت عناوین سندباکس با گیم‌پلی منعطف شناخته می‌شد. سال 2015 بود که بتسدا اولین کنفرانس اختصاصی خود را در E3 برگذار کرد و با معرفی عناوینی همچون نسخه جدید سری Doom، Dishonored 2 و Fallout 4 نظر تمام رسانه‌ها را به سمت خود جلب کرد،می‌توان دو سال 2015 و 2016 را به عنوان طلایی‌ترین سال‌های بتسدا معرفی کرد،در 9 دسامبر 2015، ZeniMax Media اعلام کرد، یک مکان جدید استودیوی بازی Bethesda در مونترال، تشکیل شده است. این استودیو به رهبری Yves Lachance، رئیس سابق Behavior Interactive ، قرار بود مجموعه بازی‌ها را در تمامی پلتفرم‌های بازی گسترش دهد.

 

2017 تا کنون سال مشکلات این کمپانی

فالوت 76 ضعیف‌ترین عنوانی است که در سال‌های اخیر توسط بتسدا به انتشار درآمد. بازی آنلاینی که علاوه بر مشکلات تکنیکی بسیار، کاملا نام بتسدا را خدشه‌دار می‌کرد، fallout 76 از کمبود محتوا و عدم نوآوری رنج می‌برد. می‌توان گفت بتسدا در چند سال اخیر، با تغییر روند و سیاست‌های خود، از جمله روی آوردن به پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای و روابط نامتناسب با مشتریان، جایگاه خود را تا حدودی در بین گیمرها از دست داده است.

تعدای از بازی های منتشر شده توسط شرکت بتسدا (Bethesda)

  • The Elder Scrolls III: Morrowind
  • IHRA Professional Drag Racing 2005
  • The Elder Scrolls IV: Oblivion
  • Fallout 3
  • The Elder Scrolls V: Skyrim
  • Fallout Shelter
  • Fallout 4
  • The Elder Scrolls V: Skyrim – Special Edition
  • The Elder Scrolls V: Skyrim VR
  • Fallout 4 VR
  • Fallout 76
  • The Elder Scrolls: Blades
  • Starfield
  • The Elder Scrolls VI

شرکت بتسدا تا کنون حدود 30 اثر از خود روانه بازار کرده . این استودیوی بازی سازی دارای سه استودیو ماهواره ای، یکی در مونترال و دو در تگزاس است و تا مارس 2021، 420 کارمند دارد.


Doom (PS4/Disc)
300,000 تومان
Dishonored 2 (PS4/Disc)
250,000 تومان
Fallout 4 (PS4/Disc)
300,000 تومان
The Elder Scrolls Online (PS4/Disc)
ویژه
220,000 تومان
300,000 تومان -27% تخفیف
Wolfenstein 2 The New Colossus (PS4/Disc)
ویژه
300,000 تومان
350,000 تومان -14% تخفیف
Dishonored Death of the Outsider (Xbox)
231,880 تومان
Deathloop (Steam)
744,002 تومان
Dishonored (Steam)
279,000 تومان
Dishonored 2 (Steam)
449,500 تومان
DOOM 2016 (Steam)
434,000 تومان
Doom Eternal (Steam)
916,210 تومان
Fallout 4 (Steam)
403,000 تومان
نمايش 1 تا 12 از 37 (4 صفحه)